تصو٠یا ØªØ²Ú©ÛŒÛ Ø¨Ø§Ø·Ù† Ú©ÛŒ اÛمیت
اسلام Ú©ÛŒ تمام تعلیمات کا Ø³Ø±Ú†Ø´Ù…Û Ù‚Ø±Ø§Ù“Ù† Ùˆ سنت Ûیں جس Ú©ÛŒ تعلیم مجلس نبوی میں دی جاتی ØªÚ¾ÛŒÛ”Ú†ÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ø³Ù„Ø§Ù… Ú©Û’ ابتدائی دور میں اÛÙ„ اسلام اپنے اصلی مرکز میں موجود تھے جن Ú©ÛŒ تعداد بھی اس وقت اتنی Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù†Û ØªÚ¾ÛŒ جتنی بعد میں Ûوگئی اسی لیے درس Ú¯Ø§Û Ù…Ø+مدی میں تمام علوم یعنی تÙسیر، Ø+دیث، ÙÙ‚Û Ø§ÙˆØ± ØªØ²Ú©ÛŒÛ Ø¨Ø§Ø·Ù† Ú©ÛŒ تعلیم دی جاتی تھی۔ Ø+ضور پاک صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… ÛÛŒ Ù…Ùسر تھے، ÙˆÛÛŒ Ù…Ø+دث تھے، ÙˆÛÛŒ ÙÙ‚ÛŒÛ ØªÚ¾Û’ اور ÙˆÛÛŒ مرشد بھی تھے۔آنے والے دور میں جب اسلام Ø¬Ø²ÛŒØ±Û Ø¹Ø±Ø¨ سے نکلا اور ایک عالمی Ø+یثیت اختیار کر گیا تو اس Ú©ÛŒ تعلیمات Ú©Ùˆ علمائے دین Ù†Û’ الگ الگ شعبوں میں بانٹ دیا۔قرآن پاک Ú©ÛŒ تÙسیر بیان کرنے والے Ù…Ùسر Ú©Ûلائے، Ø+دیث Ú©ÛŒ خدمت کرنے والے Ù…Ø+دث Ú©Ûلائے اور جو Ùتوی اور ÙÙ‚Û Ú©Û’ کام میں Ù„Ú¯Û’ ان Ú©Ùˆ ÙÙ‚ÛŒÛ Ú©Ûا جانے لگا۔اسی طرØ+ ØªØ²Ú©ÛŒÛ Ø¨Ø§Ø·Ù† اور اصلاØ+ Ù†Ùس Ú©Û’ کام Ú©Ùˆ Ù„Û’ کر چلنے والے صوÙیا Ú©Ûلائے۔اور اس علم Ú©Ùˆ تصو٠یا طریقت Ú©Ûا جانے لگا۔ اسی Ú©Ùˆ قرآن Ùˆ Ø+دیث میں ØªØ²Ú©ÛŒÛ Ø§ÙˆØ± اØ+سان کا نام دیا گیا ÛÛ’Û”
Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ùرماتا ÛÛ’:
قَدْ اَÙْلَØ+ÙŽ مَنْ زَکَّھَا ÙˆÙŽ قَدْ خَابَ مَنْ دَسَّھَاo (الشمس -Û¹)
بے Ø´Ú© جس Ù†Û’ Ù†Ùس Ú©Ùˆ پاک کیا ÙˆÛ Ú©Ø§Ù…ÛŒØ§Ø¨ رÛا ور جس Ù†Û’ اس میلا کیا ÙˆÛ Ù†Ø§Ú©Ø§Ù… رÛا۔
اسی طرØ+ Ùرمایا:
یَوْمَ لَا یَنْÙَع٠مَالٌ ÙˆÙŽ لَا بَنÙوْنَ اÙلَّا مَنْ اَتَی اللّٰÛÙŽ بÙقَلْب٠سَلÙیْمÙo (الشعراء- ۸۹، Û¸Û¸)
اس دن Ù†Û Ù…Ø§Ù„ کام آئے گا Ù†Û Ø§ÙˆÙ„Ø§Ø¯ مگر جو شخص Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©Û’ پاس پاک دل Ù„Û’ کر آیا۔پÛÙ„ÛŒ آیت میں ØªØ²Ú©ÛŒÛ Ø¨Ø§Ø·Ù† Ú©Ùˆ ÙلاØ+ کا سبب اور دوسری میں سلامتی قلب Ú©Ùˆ آخرت میں کامیابی کا Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ø¨ØªØ§ÛŒØ§ گیا ÛÛ’Û” اسی پاکی اور اصلاØ+ قلب کا نام اصطلاØ+ اور عر٠میں تصو٠ÛÛ’Û”
جس طرØ+ قرآن مجید میں ظاÛری اعمال جیسے نماز، روزÛØŒ Ø+ج، زکوۃ ÙˆØºÛŒØ±Û Ú©Ø§ Ø+Ú©Ù… موجود ÛÛ’ اسی طرØ+ باطنی اعمال کا بھی Ø+Ú©Ù… ÛÛ’Û” جس طرØ+ قرآن مجید میں کئی بار ÙˆÙŽ اَقÙیْمÙوا الصَّلٰوۃَ ÙˆÙŽ اٰتÙوا الزَّکٰوۃَ آتا ÛÛ’ اسی طرØ+ یٰٓایّÙھَا الَّذÙیْنَ اٰمَنÙوا اصْبÙرÙوا یعنی اے ایمان والو! صبر کرو، اور وَاشْکÙروا Ù„ÙلّٰÛ٠یعنی Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ø§ شکر بجا لاؤ بھی موجود Ûے۔اگر ایک مقام پر Ú©ÙتÙبَ عَلَیْکÙم٠الصÙّیَامَ اور Ù„ÙلّÙÛ Ø¹ÙŽÙ„ÙŽÛŒ النَّاس٠Ø+Ùجّ٠الْبَیْتَ میں مسلمان پر روزے اور Ø+ج Ùرض Ûونے کا ذکر ÛÛ’ تو دوسرے مقام پر وَالَّذÙیْنَ اٰمَنÙوا اَشَدَّ Ø+Ùبًّا Ù„ÙلّٰÛ٠میں مسلمان کا Ù…Ø+بت الÛÛŒ میں سرگرداں Ûونے کا ذکر موجود Ûے۔جÛاں اÙذَا قَامÙوْا اÙÙ„ÙŽÛŒ الصَّلٰوۃ٠قَامÙوْا Ú©Ùسَالٰی میں نماز میں سستی مناÙقوں Ú©ÛŒ علامت بتائی گئی ÛÛ’ اسی Ú©Û’ ساتھ ÛÛŒ ÛŒÙرَآئÙوْنَ النَّاسَ Ú©Û’ ذریعے ریاکاری Ú©ÛŒ برائی بھی موجو د ÛÛ’Û”
اگر ظاÛری اعمال Ú©ÛŒ مثال بدن Ú©ÛŒ طرØ+ ÛÛ’ تو باطنی اعمال Ú©ÛŒ مثال روØ+ Ú©ÛŒ سی ÛÛ’Û” گویا ØªØ²Ú©ÛŒÛ Ø¨Ø§Ø·Ù† یا تصو٠دین Ú©ÛŒ روØ+ ÛÛ’ جس کا کام Ù†Ùس Ú©Ùˆ رذائل یعنی برے اخلاق جیسے Ø´Ûوت، غضب، Ø+سد، Ø+ب دنیا، Ø+ب جاÛØŒ بخل، Ø+رص، ریا، عجب، غرور سے پاک کرنا اور Ùضائل یعنی Ù¾Ø³Ù†Ø¯ÛŒØ¯Û Ø§Ø®Ù„Ø§Ù‚ جیسے توبÛØŒ صبر، شکر، خوÙØŒ رجا، زÛد، توØ+ید، توکل، Ù…Ø+بت، شوق، اخلاص، صدق، زبان Ú©ÛŒ Ø+Ùاظت، مراقبÛØŒ Ù…Ø+Ø§Ø³Ø¨Û Ùˆ تÙکر سے Ø§Ù“Ø±Ø§Ø³ØªÛ Ú©Ø±Ù†Ø§ ÛÛ’Û” ØªØ§Ú©Û ØªÙˆØ¬Û Ø§Ù„ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û ÛŒØ¹Ù†ÛŒ مقام اØ+سان پیدا Ûوجائے جس Ú©ÛŒ طر٠سرکار دو عالم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ù†Û’ مشÛور Ø+دیث جبرئیل میں Ø§Ø´Ø§Ø±Û Ùرمایا ÛÛ’Û” اس میں جبرئیل Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø³Ù„Ø§Ù… Ù†Û’ رسول Ø§Ù„Ù„Û ØµÙ„ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… سے دریاÙت کیا تھا Ú©Û Ø§Ø+سان کیا ÛÛ’ØŸ آپ صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ù†Û’ Ùرمایا:
(اØ+سان ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û) تم Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ عبادت اس طرØ+ کرو گویا تم اس Ú©Ùˆ دیکھ رÛÛ’ ÛÙˆ اور اگر Ø§ÛŒØ³Ø§Ù†Û Ú©Ø± سکو تو پھر (ÛŒÛ Ø¯Ú¾ÛŒØ§Ù† رکھو Ú©Û) ÙˆÛ ØªÙˆ تمھیں دیکھ رÛا ÛÛ’Û” (صØ+ÛŒØ+ بخاری)
دین اسلام میں عبادت صر٠نماز، Ø+ج، Ø±ÙˆØ²Û Ø§ÙˆØ± زکوٰۃ کا نام Ù†Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù† کا Ûر ÙˆÛ Ú©Ø§Ù… جو ÙˆÛ Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ رضا اور نبی صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©Û’ بتائے Ûوئے طریقے پر کرتا ÛÛ’ ÙˆÛ Ø§Ø³ Ú©Û’ Ø+Ù‚ میں اجر Ùˆ ثواب کا Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ø¨Ù†ØªØ§ ÛÛ’ ÛŒÛاں تک Ú©Û Ø§Ø³ کا کھانا پینا، سونا جاگنا، روزی کمانا، اپنی Ùطری ضروریات Ú©Ùˆ پورا کرنا اگر دین Ú©Û’ بتائے Ûوئے طریقے پر کرے تو اس Ú©Û’ لیے قرب الÛÛŒ کا Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ø¨Ù†ØªØ§ Ûے۔الÙتØ+ الربانی Ú©ÛŒ مجلس Û²Û² Ø+ضرت شیخ Ùرماتے Ûیں:
’’دنیا میں تصر٠کرنے Ú©Û’ متعلق جب نیت درست Ûوتی ÛÛ’ تو ÙˆÛ Ø§Ù“Ø®Ø±Øª ÛÛŒ بن جاتی ÛÛ’Û” ‘‘
تصو٠اور مقصد تصو٠کے متعلق Ø+ضرت شیخ Ùرماتے Ûیں:
’’تصو٠لÙظ صÙا سے بنا ÛÛ’ Ù†Û Ú©Û Ù„Ùظ صو٠(اون) سے۔ سچا صوÙÛŒ ÙˆÛ ÛÛ’ جو اپنے تصو٠(یعنی صÙائی) میں سچا Ûو۔اس کا دل مولا Ú©Û’ سوا تمام چیزوں سے صا٠Ûوتا ÛÛ’Û”ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© ایسی چیز ÛÛ’ جو Ú©Ù¾Ú‘ÙˆÚº کا رنگ بدلنے، Ú†Ûروں Ú©Ùˆ زرد کرنے، کندھوں Ú©Ùˆ اکٹھا کرنے، بزرگوں Ú©ÛŒ Ø+کایتیں بیان کرنے اور تسبیØ+ پر انگلیاں چلانے سے Ø+اصل Ù†Ûیں Ûوتی۔ Ø¨Ù„Ú©Û Ø+Ù‚ تعالیٰ Ú©ÛŒ طلب میں سچا بننے، دنیا سے بے رغبت بننے، مخلوق Ú©Ùˆ دل سے باÛر نکالنے اور اپنے مولا عز Ùˆ جل Ú©Û’ سوا Ûر کسی سے بے تعلق Ûوجانے سے Ø+اصل Ûوتی Ûے۔‘‘ (الÙتØ+ الربانی مجلس Û²Ûµ)
غنیۃ الطالبین، باب آداب المریدین میں Ùرماتے Ûیں:
’’تصو٠کے معنی Ú©Û’ بارے میں Ú©Ûا گیا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ ساتھ صدق اور اس Ú©Û’ بندوں Ú©Û’ ساتھ اچھے اخلاق سے پیش آنا تصو٠Ûے۔‘‘
Ù…Ø±ÙˆØ¬Û ØªØµÙˆÙ Ù…ÛŒÚº ایک چیز بیعت ÛÛ’Û” بیعت کا مقصد ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ø±ÛŒØ¯ اس بات کا عÛد کرتا ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø´ÛŒØ® Ú©ÛŒ تعلیمات پر عمل کرے گا اور شیخ اس بات کا Ø°Ù…Û Ù„ÛŒØªØ§ ÛÛ’ Ú©Û Ø¯ÛŒÙ† Ø+Ù‚ Ú©Û’ مطابق مرید Ú©ÛŒ تعلیم Ùˆ تربیت کرے گا۔ اس کا Ù…Ù‚ØµØ¯ÛŒÛ Ûرگز Ù†Ûیں Ú©Û Ø´ÛŒØ® قیامت میں بخشش کا Ø°Ù…Û Ø¯Ø§Ø± ÛÙˆÚº جائے گا۔ صØ+ÛŒØ+ مسلم میں آتا ÛÛ’ Ú©Û Ø±Ø³ÙˆÙ„ Ø§Ù„Ù„Û ØµÙ„ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ù†Û’ اپنی بیٹی Ø+ضرت ÙØ§Ø·Ù…Û Ø±Ø¶ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° عنÛا سے Ùرمادیا:
اے ÙاطمÛ! (Ù…Ø+مد Ú©ÛŒ بیٹی) میرے مال سے جو چاÛÙˆ Ù„Û’ لو مگر میں Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ ÛŒÛاں بچا Ù†Ûیں سکتا۔
Ø+ضرت شیخ Ù†Û’ بھی اس خیال Ú©ÛŒ تردید Ùرمائی ÛÛ’Û” جلاء الخواطر مجلس Û³Û¸ میں Ùرماتے Ûیں:
’’تم Ú©Ûتے ÛÙˆ Ú©Û Ù…ÛŒØ±Ø§ شیخ Ùلاں ÛÛ’ اور Ùلاں Ú©Û’ ساتھ رÛا ÛÛ’ اور میں Ùلاں Ú©Û’ پاس Ø+اضر Ûوا ÛÙˆÚº اور میں Ù†Û’ Ùلاں عالم سے Ú©Ûا۔ ÛŒÛ Ø³Ø¨ چیزیں عمل Ù†Û Ú©Ø±Ù†Ø§ ÛÛ’Û” اس سے Ú©Ú†Ú¾ Ù†Ûیں بنتا۔‘‘